שיווק לגילאי שישים ומעלה

גמלאים רבים נחשבים היום לעשירים, בריאים ובעלי זמן פנוי להוציא את כספם. לפני מספר עשרות שנים, לרוב האנשים נותרו רק מספר שנות חיים לאחר הפנסיה. היום, מרבית הגמלאים יכולים לצפות ל-15 עד עשרים שנים של זמן פנוי, והודות להתקדמות הרפואה, חייהם בריאים ופעילים יותר.

זמן פנוי ובריאות, בשילוב עם נוחות כלכלית יחסית ונכונות גדולה יותר לפינוק עצמי, יוצרים שוק בוגר הלהוט לצרוך ולחקור. במהלך שני העשורים האחרונים, אנשים מעל גיל חמישים רוכשים יותר מכוניות חדשות ואפילו הארלי דיווידסון, יצרנית האופנועים האגדית, אינה יכולה להימלט מגל הרכישה המאפיין גיל זה.

אתגרי שיווק

פרסומות רבות עדיין פונות אל גמלאים והופכות את הקהל הצעיר לבדיחה. אנשים בגילאי חמישים ומעלה מהווים את עיקר צופי הטלוויזיה, המבלים שלושים עד ארבעים אחוזים מזמנם מול הטלוויזיה, בהשוואה לשאר האוכלוסייה.

יחד עם זאת, אין זה אומר כי מחלקות השיווק מבצעות פילוח שוק טוב או נכון יותר. כאשר הבינה חברת גרבר, יצרנית המזון לתינוקות, כי צרכנים מבוגרים רבים, הסובלים מבעיות שיניים ובטן, קונים את מוצריה לשימושם העצמי, היא החליטה להשיק קו מזון דומה הנקרא אזרח ותיק.

מסעות הפרסום המוצלחים ביותר המתמקדים בצרכנים בוגרים, מכוונים אל אורח חיים פעיל ובריא, תוך הצגת מודלים חיוביים לחיקוי. סבים הרוכבים על אופניים עם נכדיהם, או בני גיל הזהב המתרגלים טאי צ'י, יעילים הרבה יותר מהצגת הסטריאוטיפ של מבוגר הסובל מדלקת פרקים.

אפילו שוק הקוסמטיקה, הנחשב לתעשייה אובססיבית בקרב בני נוער, הציג פעם אחת את איזבלה רוסוליני כמודל חיקוי, לנשים מעל גיל חמישים. מאחר ונשים מהוות כמחצית מצריכת שוק קרם הפנים, צעד פרסומי זה התגלה כנבון.

בשנת 2013, גייסה חברת לוריאל את השחקנית הצרפתייה, קתרין דנב, בת ה-57, לקידום מוצרי טיפוח שיער, ואילו אסתי לאודר ביקשה את קארן גרהם, כוכבת נודעת משנות השבעים, לייצג קרם חדש לשוק הבוגרים.

מוצרים ושירותים צריכים להתאים אף לצרכנים מבוגרים יותר. חברות מסוימות מצמצמות את הפער באמצעות מתן מענה לתעשיית המזון המבוגרת. מוצרי המרגרינה של חברת יוניליוור היו בירידה, עד שהושק מוצר חדש המפחית את הכולסטרול. קמפיין הפרסום התמקד בצרכנים שמחים מעל גיל חמישים שהעידו על רמות כולסטרול נמוכות יותר.

אריזה ועיצוב מותאמים גם הם לאט לשוק הבוגר. כאשר חברת דנונה, ענק המזון והמשקאות, החליטה למקד צרכנים מבוגרים יותר עם מוצר המים החדש, העשיר בסידן, וידאה ההנהלה כי לא תהיה כל בעיה עם הבקבוק. התווית עוצבה באופן ברור וקריא, והבקבוק נוצר באופן קל לאחיזה ופשוט יותר לידיים הסובלות משיגרון.

עיצוב לכל

גישה דומה אומצה אף על ידי תעשיות אחרות. ברגע שחברות פרסום זיהו את האוכלוסייה המבוגרת כשוק צמיחה מבטיח, חברת טלקום היפנית, השיקה טלפון סלולארי חדש, בשם ראקו-ראקו, או 'קל-קל', בעל פנל לחצנים וויזואליות קלה יותר לקריאה. לאחר השקתו בספטמבר 2013, נמכרו מעל מאתיים אלף יחידות בתוך פחות מחודשיים.

מוצרים ושירותים המותאמים ללקוחות מבוגרים יותר, מביאים תועלת לעיתים קרובות לכולם. בשנת 2010, רשת התחבורה הציבורית בפריז, הציגה כמאה וחמישים אלף עותקים של מפת תחבורה פשוטה וקריאה יותר, שהחליפה את המפה הישנה. ההצלחה הייתה מיידית.

מדור: