כושר ופעילות גופנית למבוגרים

ככל שאדם מתבגר, שמירה על אורח חיים בריא חשוב עבורו יותר מתמיד. פעילות גופנית סדירה מסייעת להגברת האנרגיה, שמירת העצמאות והתמודדות עם תסמיני מחלה או כאב. תרגילים פיסיים יכולים אף לבטל חלק מתסמיני ההזדקנות. התרגול טוב גם לנפש, לשיפור מצב הרוח ויכולת הזיכרון. בין אם אדם בדרך כלל בריא או מתמודד עם מחלה, קיימות שיטות רבות להגביר את הפעילות, לשפר את הביטחון העצמי ואת הכושר הגופני.

פעילות גופנית היא המפתח להזדקנות בריאה
התחלה בשגרת פעילות גופנית סדירה עשויה להיות מאתגרת ככל שאדם מתבגר. לעיתים גורמות מחלות או בעיות בריאות מתמשכות לייאוש, או שאדם מודאג מפציעות או נפילות. אם מעולם לא בוצעה פעילות גופנית כלשהי, אדם עשוי להתלבט מהיכן להתחיל, או שהוא סבור כי הוא חלש מידי, ושהפעילות הגופנית משעממת או פשוט אינה בשבילו.
בעוד שאלו עשויות לעיתים להיראות כמו סיבות טובות להאטת הקצב ולקחת את החיים בקלות ככל שאדם מזדקן, אלו הן בעצם סיבות טובות יותר לזוז. פעילות גופנית ממריצה את מצב הרוח, מקלה את הלחץ, מסייעת להתמודדות עם תסמיני מחלה וכאב, ומשפרת את התחושה הגופנית הכללית והרווחה הנפשית. למעשה, פעילות גופנית היא המפתח לשמירה על חוזק גופני, אנרגיה והיא יכולה אפילו להיות מהנה.
אין זה משנה באיזה גיל אדם נמצא או מהו מצבו הפיסי בהווה, הוא יכול להפיק תועלת מתרגול גופני. קצירת פירות הפעילות אינה דורשת אימונים אינטנסיביים או פעילות מאומצת בחדר הכושר. זהו ענין של הוספת תנועה ופעילות לחיים, אפילו בדברים קטנים.
יתרונות פעילות גופנית למבוגרים
ככל שאדם מתבגר, הפעילות הגופנית הסדירה חשובה יותר מתמיד לבריאות הגוף והנפש. היתרונות הבריאותיים הפיסיים של כושר גופני למבוגרים כוללים:
שמירה על המשקל או הפחתת משקל עודף. כשקצב חילוף החומרים מואט עם הגיל באופן טבעי, שמירה על משקל בריא היא אתגר. פעילות גופנית מסייעת להגדלת חילוף החומרים ובניית מסת שריר, ומסייעת לשרוף יותר קלוריות. כאשר מגיע הגוף למשקל בריא, הברירות הכללית משתפרת.
הפחתת השפעת מחלות קצרות טווח ומחלות כרוניות. היתרונות הרבים של פעילות גופנית למבוגרים מעל גיל חמישים, כוללים חיזוק המערכת החיסונית, שיפור בריאות הלב ולחץ הדם, צפיפות עצם טובה יותר ותפקוד טוב יותר של מערכת העיכול. אנשים שמבצעים פעילות גופנית מפחיתים אף את הסיכון למחלות כרוניות, כולל מחלת אלצהיימר, סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, אוסטיאופורוזיס וסרטן המעי הגס.
שיפור הניידות, הגמישות ושיווי המשקל. פעילות גופנית משפרת את הכוח, הגמישות והיציבה, המובילים לשיפור שיווי המשקל, קואורדינציה והקטנת הסיכון לנפילות. אימוני כוח מסייעים אף להקלת תסמיני מחלות כרוניות כגון דלקת פרקים.

יתרונות פעילות גופנית לשיפור בריאות הנפש
שיפור השינה. שינה ירודה אינה תוצאה בלתי נמנעת של הזדקנות, ואיכות השינה חשובה לבריאות הכללית. תרגול גופני משפר את השינה, מסייע להירדמות מהירה יותר ושינה עמוקה יותר.
שיפור מצב הרוח והביטחון העצמי. אנדורפינים מיוצרים באמצעות פעילות גופנית ומסייעים לאדם לחוש טוב יותר ולהפחית תחושות עצבות או דיכאון. פעילות ותחושת חוזק גופני מסייעים באופן טבעי לשיפור ההרגשה והביטחון העצמי.
שיפור הפעילות המוחית. תרגול גופני מסייע לתפקודי מוח ושמירת הפעילות המוחית. הפעילות מונעת אובדן זיכרון, ירידה קוגנטיבית ודמנציה, כמו גם מסייעת להאטת התקדמות הפרעות מוחיות כגון מחלת אלצהיימר.