שמירה על הבריאות בגיל הזהב

בריאות טובה ואורח חיים פעיל הוא יעד בר השגה לבני גיל הזהב ומתאפשר עם הצבת הדגש על תזונה נכונה, בדיקות רפואיות קבועות, טיפול בגורמי סיכון משותפים ותשומת לב לבטיחות אישית. הסיכון להתקפי לב ושבץ מצטמצם עם הטיפול ביתר לחץ דם וכולסטרול גבוה, הפסקת עישון ושליטה טובה בסוכרת. בדיקות תקופתיות, ממוגרפיה ובדיקת PAP לנשים, מסייעת לזיהוי מוקדם של מחלות וקבלת טיפול. חיסונים, למשל נגד שפעת ונגד דלקת ריאות חיידקית, מסייעים במניעת זיהומים.

תזונה
הקפדה על תזונה נכונה חשובה לאורך כל החיים. ככל שאנו מתבגרים, גובר הסיכון בתזונה לקויה עקב בעיות כגון מחלות פה, מחלות כרוניות כגון אי ספיקת לב ונפחת, בידוד חברתי, בעיות כלכליות ואובדן היכולת להכין מזון טרי. ירידה במשקל הופכת לבעיה חמורה יותר מעליה במשקל. בעיות הקשורות לתזונה הופכות להיות ברורות יותר לאחר גיל שישים, וכוללות אוסטאופורוזיס, מחסור בברזל, מחסור בוויטמין, ותת תזונה. לכן על אנשים מבוגרים להקפיד על ההרגלים הבאים:
צריכת חלבונים. יש להקפיד על תזונה מאוזנת בחלבון, שומן ופחמימות. אנשים פעילים מאוד מבחינה פיסית, או אנשים הסובלים מזיהום או חילוף חומרים מוגבר, זקוקים ליותר חלבון. אנשים עם מחלות כליות כרוניות, צריכים להתייעץ עם הרופא לגבי חלבון בתזונה שלהם. באופן כללי, מומלץ לקבל צרכי חלבון ממזון ולא מתוספי אבקה, אך הוספת חלב דל שומן מיובש למשקאות ומזונות, כגון קפה, שיבולת שועל ותפוחי אדמה, מגדיל את תכולת החלבון באופן בטוח.
מולטי ויטמינים. אם התזונה אינה מאוזנת, במקרה של מחלה או ירידה במשקל, יש להשתמש בתוסף מולטי ויטמין ומינרל.
סידן. יש לצרוך כאלף מיליגרם סידן מידי יום ואלף יחידות ויטמין D כדי למנוע בריחת סידן ולהקטין את הסיכון לנפילות ושברים באגן. יחד עם זאת, אין לצרוך תוספי סידן במקרה של אבנים בכליות או יתר בלוטת התריס.
נוגדי חמצון. למרות שקיימים יתרונות בריאותיים לנוגדי חמצון נוספים, כגון ויטמיני C, E ובטא קרוטן, השיטה הטובה ביותר להשיג אותם היא באמצעות הקפדה על תשונה הכוללת פירות וירקות.

פעילות גופנית
הקפדה על פעילות גופנית קבועה מסייעת לשמור על בריאות טובה ועצמאות פיסית בגיל מבוגר. פעילות זו כוללת תרגילים אירוביים כגון הליכה, שחיה, ריקוד וחיזוק. לאחר אישור רפואי, ניתן לבצע תרגילים על מכונות משקל או רצועות אלסטיות. טאי צ'י ויוגה לבני ביל הזהב מסייעים בשמירה על האיזון, הכוח והגמישות.
את התרגילים יש לבצע לאחר בחירה בסוג הפעילות האהוב, ולהפוך אותה לחלק מהשגרה היומית. אין להגזים, אלא להתחיל באיטיות ולהתקדם בהדרגה. מומלץ לתרגל עם חברים או במסגרת קבוצתית, ובעיקר ליהנות מהפעילות.
בטיחות. קיימות בעיות בטיחות רבות בבית, כגון רצפת אמבטיה חלקה, אמבטיה שאינה מרופדת בשטיחים למניעת החלקה, תאורה לקויה, שטיחים שחוקים, חוטי חשמל רופפים, ומערכות חימום או קירור לקויות. ככל שאנו מתבגרים, עלינו לנקוט בצעדים להבטחת הביטחון והמשך שמירה על בריאות טובה. לכן יש לשנות את הבית ולפוך אותו לבטוח יותר, לשמור על קשר עם בני משפחה וחברים ולהקפיד על המשך פעילות, ולהקפיד על גישה חיובית לחיים.