שמירת ניצוץ החיים בגיל הזהב

הזדקנות היא תהליך שעשוי להימשך עשרות שנים, אך זיקנה מתרחשת בתוך שנה. "דברים" עלולים להתרחש במהירות בחיים ככל שאדם מתבגר, ולעיתים הוא אינו מוכן עדיין לטפל בהם. אובדן של אדם אהוב, שבץ, ירך שבורה, התקף לב וסוכרת הן התרחשויות נפוצות בקרב אנשים מבוגרים. הם מתחילים להיות מוגבלים מבחינה פיסית, וזקוקים לסיוע של עזרי ניידות. מה ניתן לעשות על מנת להתכונן להזדקנות בריאה? מאמר זה בוחן חלק מהתשובה, ויתכן כי הפתרון טמון בתחזוקת קשרים חברתיים, שמירה על כושר גופני והימנעות מנפילות.

חשיבות החיים החברתיים
השתייכות לקבוצות וקהילות היא היבט חשוב בחיים ככל שאדם מתבגר. באופן קלאסי, הקבוצה החשובה ביותר היא המשפחה. אך רבים מבני גיל הזהב אינם מתגוררים ליד משפחותיהם וכך הם מוצאים תמיכה בקבצות אחרות, כגון חברים, פעילויות במסגרות התנדבותיות ושכנים.
קשרים אלו מעשירים את החיים באמצעות חיבור עם אנשים בעלי אינטרסים ומטרות זהים. הבריאות משתפרת כשאדם פעיל בתוך קבוצה, מבחינה רגשית ומבחינה פיסית. חוקרים רבים מצאו כי אנשים חיים טוב יותר, ובמשך זמן רב יותר, בבטחון מוגבר, כאשר הם משתייכים לקהילות מלוכדות.
נשים נוטות לתפקד טוב יותר בהשוואה לגברים בגיל הזהב, היות והן נוטות יותר להיות בקשר עם חברים ובני משפחה, והקשרים החברתיים שלהן חזקים יותר מהקשרים אותם יוצרים גברים. בני גיל הזהב אשר אינם מעוניינים לשהות במסגרת דיור מוגן, יכולים ליצור קשרים חברתיים המאופיינים בארוחות משותפות, טיולים, עיסוק באמנות, פעילות גופנית ומשחקים.

חשיבות הפעילות הגופנית
בני גיל הזהב יכולים לסייע זה לזה להישאר בכושר גם בגילאים מבוגרים, וגם אם אינם שוהים במרכז דיור מוגן. הם יכולים, למשל, להתקשר לחברים בימי שבת ולצאת לטיולים בטבע. אלו יכולים להיות אירועים קבועים המחברים בין חברים ותיקים וחדשים. כשאחד מבני הזוג נפטר, המבוגר שנותר בחיים יכול להמשיך לצאת לטיוים עם החברים, ולקבל את התמיכה לה הוא זקוק כאשר הוא עובר דרך הצער, תוך שהוא שומר על כושר גופני. תמיכה זו אינה אפשרית כשאדם חי בגפו.
זיקנה אינה צריכה להוות מכשול לשמירה על כושר גופני. כשאדם שומר על כושר, הוא מסוגל יותר להתמודד עם אתגרי הבריאות בהם הוא נתקל בשלבים מאוחרים יותר בחיים. מחקרים חדשים ממחישים את הקשר בין פעילות גופנית סדירה ומניעת מחלות לב כלליות.
אימוני כושר לפעילות סיבולת שומרת על הלב ומשפרת את הנשימה. פעילות זו כוללת ריצה, רכיבה על אופניים, שחיה, ריקוד והליכה מהירה. פעילות זו מסייעת למניעת או עיכוב מחלות רבות אשר המגיעות עם הגיל, כגון מחלות לב, סוכרת ואוסטאופורוזיס.
במקרים מסוימים, פעילות סיבולת משפרת אף מחלות כרוניות או את התסמינים שלהן. פעילות של הזזת המפרקים שומרת על פעילות הגוף, מונעת כאבים ומסייעת עם דלקת מפרקים. זהו המקום בו קבוצה יכולה להניע אדם לזוז. הצטרפות לקבוצה בחדר כושר, או התארגנות עצמאית של מספר חברים להליכות קבועות, מייתרת את הצורך בהשתייכות למרכז דיור מוגן, הכרוכה בעלויות יקרות.
אם אדם לא היה פעיל במשך תקופה ארוכה, או שהוא חווה בעיות בריאות, עליו להתייעץ תחילה עם הרופא לגבי סוג הפעילות הגופנית הבטוחה עבורו ולאחר מכן להתחיל לאט ובהדרגה לבצע פעילות גופנית קלה או הליכה מהירה מספר פעמים בשבוע. במשך הזמן ניתן להעלות בהדרגה את רמת הקושי ולהוסיף תרגילים לחיזוק השרירים.