שיפור האיזון הגופני בקרב הורנו הקשישים

קשישים רבים חוששים מפני נפילות, במיוחד אם לקו בנפילה רצינית בעבר. הם יודעים שהסכנה לאיבוד שיווי המשקל שלהם עשויה להתבטא בעצם שבורה ואף בהיבטי הזדקנות אחרים, העשויים להתרחש בכל מקום.
הסטטיסטיקה המתעדת נפילות בגיל הזהב היא מרתיעה. בארה"ב אחת ל-15 שניות, מגיע אדם מבוגר לחדר מיון, בהקשר של פגיעה מנפילה. וגרוע מכך, ההערכה היא כי בארה"ב 21,700 מבוגרים מתים מידי שנה כתוצאה מנפילות.

הגורמים לנפילות בגילאים מבוגרים
הגורמים הם רבים, וכוללים מצב רפואי, מצב תפקודי וגורמים סביבתיים, שכל אחד מהם קשור לירידה בתפקוד הקוגנטיבי של קשישים, בין אם הם בביתם, בבית אבות או בבית דיור מוגן.

תרופות
עשויות לגרום לתקופות חוסר יציבות ואף סחרחורות, העלולות להוביל לירידה בתפקוד, במיוחד בקרב מבוגרים הצורכים תרופות מרובות. תרופות מסוימות עלולות לגרום לסחרחורות, כולל תרופות ללחץ דם, ויש להיזהר בעת מעבר מתנוחת ישיבה לעמידה, אם מתרחשות תנודות מהירות בלחץ הדם.

תנועה שגויה ממצב אחד למשנהו נחשבת כגורם מוביל לנפילות. גמלאים המטפלים בהורים מבוגרים צריכים לבדוק את רשימת התרופות אותן נוטל ההורה מידי יום, לוודא את השפעותיהן ותופעות הלוואי שלהן, ולהתייעץ עם הרופא לגבי הצורך בשינוי המינון או סוגי התרופות.

היחלשות שרירים. ככל שאדם מתבגר, הוא מאבד מסת שריר הנובעת משינויים בהרגלי האכילה. בני גיל הזהב עשויים לחוות ירידה בערך התזונתי של המזון אותו הם אוכלים. לעיתים הם אינם יכולים, או אינם מעוניינים, לבשל לעצמם, אינם מסוגלים לצאת לקניות או אינם מרגישים שהם יכולים להרשות לעצמם מזון משמעותי יותר. קשישים חסרים גם רמות נאותות של פעילות גופנית, ולכן סובלים ממצב שכיח הידוע כניוון שרירים. כאשר שרירים חזקים נחלשים, קשה יותר לשמור על שיווי משקל, וכך נגרמות נפילות ופציעות.

התייבשות. עלולה לגרום אף היא לנפילות. כשקשישים אינם שותים מספיק נוזלים, הם עלולים להתבלבל ולחוות החלשות רקמות, המובילה לירידה בתפקוד. קשישים רבים אינם חשים צמא כפי שחוו אותו בעבר, ואינם מבינים שאינם שותים מספיק נוזלים. הם עשויים להפחית בכוונה את השתייה, כך שהם מגיעים פחות לשירותים, ובכך מסכנים את בריאותם. לכן יש להזכיר להם לשתות מספיק במהלך היום, ולאפשר להם גישה נוחה לנוזלים.

ראיה ירודה. אם קשישים אינם יכולים לראות לאן הם הולכים, או אם קיימים בדרכם מכשולים, מפגעים או חשיכה, הם נוטים יותר ליפול. אם הם זקוקים לבדיקת עיניים או עדכון המספר במשקפיים, או אפילו רק לנקות טוב את המשקפיים שלהם, ניתן בכך לסייע במניעת נפילה. בנוסף, יש להקפיד שכל אזורי הבית יהיו מוארים כראוי, כולל חדרי מדרגות, מסדרונות, ארונות, חצר הבית ומרתפים. הארת הסביבה, בשעות היום או הלילה, מסייעת במניעת נפילה.

נעליים שאינן מתאימות. נעליים שחוקות או שאינן מתאימות היטב לרגליים, עלולות לגרום לנפילות. אם מבוגרים נועלים נעליים פגומות, יש להחליפן ולספק להם נעליים המאפשרות תמיכה טובה. בנוסף, יש לעודד אותם שלא להיגרר ברחבי הבית עם נעלי בית ישנות, העלולות לעכב את יכול התנועה הבטוחה שלהם. נעליים נכונות מספקות ביטחון מוגבר.

רמת סוכר נמוכה בדם. עלולה לגרום לחוסר יציבות, המובילה לנפילות. מומלץ לבצע בדיקת סוכר ודיאטה סוכרתית מסייעת בניהול רמת הסוכר בדם, למניעת נפילות. מניעת עליות וירידות תכופות ברמת הסוכר בדם, באמצעות שליטה קפדנית על הגלוקוז, מסייעת אף היא למניעת נפילה.

מכשולים בבית. עלולים לתרום לנפילות. חדרים עמוסים, שטיחים רופפים, רצפות רטובות, חוטי חשמל במסלול ההליכה ואפילו חיות מחמד, עשויים לגרום לקשישים למעוד וליפול. לכן יש לבדוק את הבית לאיתור סכנות אפשריות ולמנוע אותן.

שינה נאותה ומיתון צריכת אלכוהול. אלו הן שיטות נוספות למניעת נפילות. חשיבה ברועה וצלולה חיונית לשמירת איזון ומניעת פציעות.